החיבור שהעלה את יובל חננאל לאולימפיאדת הפילוסופיה ברומניה

יובל חננאל, תלמיד שכבה י”ב (מחזור י”ב), השתתף בחודש מאי בשנה שעברה באולימפיאדת הפילוסופיה העולמית שנערכה ברומניה. למעמד זה הגיע לאחר שהעפיל למקום הראשון בגמר אליפות ישראל לנוער בכתיבת חיבורים פילוסופיים באנגלית.

במסגרת התחרות – הן הגמר בישראל והן באולימפיאדה עצמה – המתמודדים מקבלים משפט או אמרה של פילוסוף ידוע – כמו קאנט, הגל, אוגוסטינוס ואחרים – ונדרשים לכתוב חיבור באנגלית בנושא זה במשך 4 שעות, תוך יישום הידע שצברו בפילוסופיה.

באולימפיאדת הפילוסופיה שנערכה השנה בעיר יאסי שברומניה, ייצג חננאל את ישראל יחד עם טל – תלמידה מתיכון מדעים ואמנויות שזכתה במקום השני באליפות ישראל. השניים נסעו בלוויית עדית קסטן, רכזת המגמת הפילוסופיה בתיכון.

יובל חננאל ועדית קסטן ביאסי, רומניה

החיבור שכתב יובל באולימפיאדה הגיע למקום החמישי, מתוך 54 חיבורים של תלמידים מ-30 מדינות.

בחרנו להביא לפניכם את החיבור שכתב יובל בגמר אליפות ישראל, וזיכה אותו במקום הראשון ובהשתתפות באולימפיאדה. החיבור שכתב באולימפיאדה עצמה לא נמסר לידיו.

מידע נוסף על התחרות תוכלו למצוא בקישורים שבתחתית העמוד.

Essay in Philosophy

By Yuval Hananel

“God is not what you imagine or what you think you understand. If you understand you have failed”

~ Saint Augustine.

The sentence was said by Saint Augustine a prominent figure in the development of the Christian church in addition to his position within the Catholic Church as a Bishop. Augustine was greatly influenced by Platonism and Neo-Platonism, and Stoicism in addition to the influence he recieved from the works of Virgil, Aristotle and Cicero.

The basis for an analysis of the sentence is determining what Augustine means by “understand…” My answer to this is that by understanding god, you are grasping that which is vastly conceived as inconceivable, which in itself is a question, whether such a feat is possible.

In spite of this, I believe the real question, or where the failure lies is not in the question whether God could be understood, but if understanding God is a mistake.

In order to “understand”, to grasp God we have to attribute to him qualities and limitations. By doing so we eliminate a very important aspect of God and that is faith.

A deity is the source of religious faith or the producer of it. Faith is, “trusting” certain variable(s) will act in a specific way despite the potential influence and probability of known or unknown change that could bring to a different outcome.

Or in other words, faith is by definition believing in something with the likelihood to have the opposite outcome of what is desired.

Faith is not putting your “trust” in something which has a very probable outcome or a known one. Doing so is merely taking a calculated risk.

Knowing the consequences of one’s actions or being able to predict them with accuracy leaves no room for faith, which also shows the connection between faith and the room for error. Where there is room for uncertainty faith manifests itself, as it gives an axiomatic and an irrefutable explanation when regular arguments on an intellectual basis fail.

Furthermore, if you believe god does exists you cannot know he exists and vice versa. As believing in something, faith, means believing on a perhaps rational basis but not an intellectual one and vice versa.

Herein after we dealt with the question, what is faith, lays the question, where does faith come into play in our lives? What role does it serve?

In our day and age, skepticism holds a great dominion over the “educated” world. Faith does not hold its weight against equations and “facts”.

Despite this, faith does come to play within a very important aspect of science, within errors and random outcomes. Science is the opposite of faith in some sense, as it will never reach the truth only get nearer to it through the discovery of error. Where there is room for error though, there is room for faith, and in science the room for error is tremendous. Therefore human beings have continually throughout history and modern times found their “truths” to be false and their science to be wrong. Faith (and god as its provider) was there to give axiomatic explanations. To explain things which humanity and science simply couldn’t.

By usage of faith humanity managed to bring comfort to an absurd world in which we could not explain how certain outcomes were achieved or reached.

And so when someone believes he understood the meaning behind god, he turns the dominion of faith, to the dominion of science and the factual domain. By doing so you are trying to turn faith and god which are axiomatic terms, to just another equation, to something you can prove. This is wrong in my opinion, as it makes god and faith obsolete. The sheer power behind faith is so tremendous due to the fact that while in my opinion it is limited to random events and the room for error, it is not limited in its power within those aspects (randomness and room for error) furthermore it is completely irrefutable. That is why an attempt to turn faith into science, produced yet another aspect of science in which you are unsure of.

Faith cannot be wrong in the eyes of the believer, science can.

Therefore to try to understand God, to understand faith, takes away the entire power and meaning behind it. To understand God is to take a calculated risk, to understand God and faith, is to fail.

קישורים

יובל חננאל מתיכון הראל נוסע לאולימפיאדת הפילוסופיה ברומניה

שני נציגים ישראלים בחמישייה הפותחת העולמית באולימפיאדת הפילוסופיה

אתר האינטרנט של אולימפיאדת הפילוסופיה

מועצת תלמידים
מועצת התלמידים הבית ספרית אחראית על ייצוג התלמידים מול הנהלת ביה"ס ועל העברת המסרים שניתנו על-ידי הדרגים השונים לקהל התלמידים.
תיכון הראל
2017-03-13T11:54:16+02:00
מועצת התלמידים הבית ספרית מועצת התלמידים הבית ספרית אחראית על ייצוג התלמידים מול הנהלת ביה"ס ועל העברת המסרים שניתנו על-ידי הדרגים השונים לקהל התלמידים. תיכון הראל 2017-03-13T11:54:16+02:00 מועצת התלמידים הבית ספרית אחראית על ייצוג התלמידים מול הנהלת ביה"ס ועל העברת המסרים שניתנו על-ידי הדרגים השונים 
0
תיכון הראל